IKT alapú óra terve
ÓRATERV
https://drive.google.com/file/d/0BywdecEI0OFyNHVPelNKZ2tER0k/view?usp=sharing
A műveltségi terület/kompetenciaterület neve: magyar nyelv és irodalom
Az óra címe: A névszói-igei állítmány (Az összetett állítmány)
Iskolatípus: általános iskola
Az évfolyam: 7. osztály
Létszám: 25 fő
SNI tanulók száma:0
HHH tanulók száma:0
Foglalkozás időtartama: 45 perc
Az óra célja és feladata:
Az állítmányfajta felfedeztető megismerése és feladatmegoldásra épülő ismeretelsajátítás. A már megismert igei állítmány felidézése után a névszói állítmányból kiindulva a névszói-igei állítmány felismerése. A névszói és névszói-igei állítmány megkülönböztetése a transzformáció bemutatásával és gyakorlásával.
Az óra didaktikai feladata: : ismeretbővítés, gyakorlás
Szükséges taneszközök: digitális tábla
Általános oktatási, képzési, nevelési célok:
Milyen oktatási célok elérésére törekszik majd az órán? Mi a célja a tanórával?
Az állítmányfajta felfedeztető megismerése és feladatmegoldásra épülő ismeretelsajátítás. A már megismert igei állítmány felidézése után a névszói állítmányból kiindulva a névszói-igei állítmány felismerése. A névszói és névszói-igei állítmány megkülönböztetése a transzformáció bemutatásával és gyakorlásával.
Milyen képzési feladatok elérésére törekszik (minimum, optimum) a tanóra végére?
Minimum: Az állítmányfajta megismerése és a hozzá kapcsolódó gyakorlófeladatok megoldása.
Optimum: A transzformáció önálló használata.
Milyen nevelői hatásrendszerek működhetnek a témakör tanítása során?
Anyanyelvi nevelés a funkcionalitás és a produktivitás elve mentén.
Bemeneti feltételek, ismeretek:
Milyen előzetes ismeretek (pl. fogalmak, ismeretek, készségek, képességek) szükségesek a tanulók részéről a témakör eredményes elsajátításához?
Eddig tanult ismeretek az állítmányról, alanyról és az állítmány eddig megtanult fajtáinak felismerése, megkülönböztetése.
Fejlesztendő kompetenciák:
Milyen kompetenciák fejlesztését célozza meg a foglalkozás?
Anyanyelvi kommunikáció, digitális kompetencia
Motiváció, a figyelemfelkeltés és - fenntartás eszközei:
Milyen lehetőségei vannak a tanulók érdeklődésének felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására?
-interakív táblát igénlő feladatok közös megoldása
-csoportmunka
-játékos gyakorlatok
Ismeretek alkalmazása:
Milyen feladatokkal biztosítja az ismeretek gyakorlati alkalmazását?
- rendszerbe foglalás, csoportosítás
-állítmányfajták felismerése szövegben
- játékos gyakorlatok
IKT integráció:
Milyen módon segíti elő az adott foglalkozás a tanulók IKT műveltségének fejlesztését?
Digitális kép feldolgozása, értelmezése a megadott szempontok alapján. Digitális szöveg olvasása.
Milyen módon teremt lehetőséget az adott foglalkozás a tanulók IKT-s ismereteinek alkalmazására?
Internetes oldal használata (szófelhő,fürtábra létrehozására)
Milyen módon használja ki az IKT eszközök szemléltető erejét?
A legtöbb feladathoz felhasznált, szemléltetésre, feladatmegoldásra egyaránt.
Differenciálás eszközei:
Milyen tanulói sajátosságokat fog figyelembe venni a differenciálásnál?
Elsajátított előzetes ismeretek mennyisége, munkatempó, érdeklődés.
Milyen lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók és a gyengén teljesítők egyéni fejlesztésének?
Tanári magyarázat, segédlet készítése, plusz feladat.
Műveltségterületi integráció:
Más tantárgyak tartalmával milyen kapcsolatban áll tanóra tartalma?
Alapozó szerepe van az idegen nyelvek nyelvtanoktatásában.
Tanulási folyamat biztosítása:
Milyen előkészítő munkát igényelnek az órán felhasznált digitális eszközök?
-digitális tábla üzemeltetése (kalibrálás stb.)
Milyen várható nehézségekre kell felkészülni (tanulók, tanulásszervezés, taneszközök, egyebek)?
-digitális tábla/számítógép meghibásodása
Kapcsolódás későbbi foglalkozáshoz:
Milyen témakörök, tananyagok jelenthetik az adott foglalkozás folytatását?
Mondattan, mondatelemzés, további mondatrészek megismerése.
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom… stb.):
1. feladat képe
Elevenítsük fel, milyen szófajai lehetnek az állítmánynak, majd készítsünk róla gondolattérképet!
2. feladat képe
Keressétek meg és húzzátok alá a tanult jelöléssel a mondatok állítmányát és alanyát!
3.feladat képe
4.feladat képe
Elemezzétek az alábbi mondatokat, határozzátok meg az álljtmány szófaját! Emlékeztek még az almafára? Újabb gyümölccsel bővül...
5. feladat képe
Állapítsátok meg az előbbiekben elemzett névszói állítmányok módját, idejét, számát!
6.feladat képe
Alakítsuk át közösen az interaktív táblánál a mondatokat !
(Az előző feladatban felmerülő problémára fogunk választ kapni. ) Tegyük a mondatokat kijelentő mód, jelen idő, egyes szám 3. személyűvé!
7. feladat képe
Az előző feladatban megtanultak alapján párban töltéstek ki a kapott táblázatot!
Közösen megbeszéljük és ellenőrizzük az interaktív táblánál.
8. feladat képe