E-portfólió

Modern eszközök a pedagógiában

IKT alapú óra terve

 

ÓRATERV

 

https://drive.google.com/file/d/0BywdecEI0OFyNHVPelNKZ2tER0k/view?usp=sharing

 

A műveltségi terület/kompetenciaterület neve: magyar nyelv és irodalom         

Az óra címe: A névszói-igei állítmány  (Az összetett állítmány)  

Iskolatípus: általános iskola

Az évfolyam: 7. osztály

Létszám: 25 fő

SNI tanulók száma:0

HHH tanulók száma:0 

Foglalkozás időtartama: 45 perc

Az óra célja és feladata:

Az állítmányfajta felfedeztető megismerése és feladatmegoldásra épülő ismeretelsajátítás. A már megismert igei állítmány felidézése után a névszói állítmányból kiindulva a névszói-igei állítmány felismerése. A névszói és névszói-igei állítmány megkülönböztetése a transzformáció bemutatásával és gyakorlásával.

 

Az óra didaktikai feladata: : ismeretbővítés, gyakorlás

Szükséges taneszközök: digitális tábla

Általános oktatási, képzési, nevelési célok:

Milyen oktatási célok elérésére törekszik majd az órán? Mi a célja a tanórával?

Az állítmányfajta felfedeztető megismerése és feladatmegoldásra épülő ismeretelsajátítás. A már megismert igei állítmány felidézése után a névszói állítmányból kiindulva a névszói-igei állítmány felismerése. A névszói és névszói-igei állítmány megkülönböztetése a transzformáció bemutatásával és gyakorlásával.

Milyen képzési feladatok elérésére törekszik (minimum, optimum) a tanóra végére?

Minimum: Az állítmányfajta megismerése és a hozzá kapcsolódó gyakorlófeladatok megoldása.

Optimum: A transzformáció önálló használata.

Milyen nevelői hatásrendszerek működhetnek a témakör tanítása során?

Anyanyelvi nevelés a funkcionalitás és a produktivitás elve mentén.

Bemeneti feltételek, ismeretek:

Milyen előzetes ismeretek (pl. fogalmak, ismeretek, készségek, képességek) szükségesek a tanulók részéről a témakör eredményes elsajátításához?

Eddig tanult ismeretek az állítmányról, alanyról és az állítmány eddig megtanult fajtáinak felismerése, megkülönböztetése.

Fejlesztendő kompetenciák:

Milyen kompetenciák fejlesztését célozza meg a foglalkozás?

Anyanyelvi kommunikáció, digitális kompetencia

Motiváció, a figyelemfelkeltés és - fenntartás eszközei:

Milyen lehetőségei vannak a tanulók érdeklődésének felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására?

-interakív táblát igénlő feladatok közös megoldása

-csoportmunka

-játékos gyakorlatok

Ismeretek alkalmazása:

Milyen feladatokkal biztosítja az ismeretek gyakorlati alkalmazását?

- rendszerbe foglalás, csoportosítás

-állítmányfajták felismerése szövegben

- játékos gyakorlatok

IKT integráció:

Milyen módon segíti elő az adott foglalkozás a tanulók IKT műveltségének fejlesztését?

Digitális kép feldolgozása, értelmezése a megadott szempontok alapján. Digitális szöveg olvasása.

Milyen módon teremt lehetőséget az adott foglalkozás a tanulók IKT-s ismereteinek alkalmazására?

Internetes oldal használata (szófelhő,fürtábra létrehozására)

Milyen módon használja ki az IKT eszközök szemléltető erejét?

A legtöbb feladathoz felhasznált, szemléltetésre, feladatmegoldásra egyaránt.

Differenciálás eszközei:

Milyen tanulói sajátosságokat fog figyelembe venni a differenciálásnál?

Elsajátított előzetes ismeretek mennyisége, munkatempó, érdeklődés.

Milyen lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók és a gyengén teljesítők egyéni fejlesztésének?

Tanári magyarázat, segédlet készítése, plusz feladat.

Műveltségterületi integráció:

Más tantárgyak tartalmával milyen kapcsolatban áll tanóra tartalma?

Alapozó szerepe van az idegen nyelvek nyelvtanoktatásában.

Tanulási folyamat biztosítása:

Milyen előkészítő munkát igényelnek az órán felhasznált digitális eszközök?

-digitális tábla üzemeltetése (kalibrálás stb.)

Milyen várható nehézségekre kell felkészülni (tanulók, tanulásszervezés, taneszközök, egyebek)?

-digitális tábla/számítógép meghibásodása

Kapcsolódás későbbi foglalkozáshoz:

Milyen témakörök, tananyagok jelenthetik az adott foglalkozás folytatását?

Mondattan, mondatelemzés, további mondatrészek megismerése.

Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom… stb.):

 

 

 

1. feladat képe

Elevenítsük fel, milyen szófajai lehetnek az állítmánynak, majd készítsünk róla gondolattérképet!

allitmany_1.png

 

 


2. feladat képe

Keressétek meg és húzzátok alá a tanult jelöléssel a mondatok állítmányát és alanyát!

allitmany.png

 

3.feladat képe

allitmany_2.png

 

4.feladat képe

Elemezzétek az alábbi mondatokat, határozzátok meg az álljtmány szófaját! Emlékeztek még az almafára? Újabb gyümölccsel bővül...

allitmany_3.png

5. feladat képe

Állapítsátok meg az előbbiekben elemzett névszói állítmányok módját, idejét, számát!

allitmany_4.png

 

6.feladat képe

Alakítsuk át közösen az interaktív táblánál a mondatokat !

(Az előző feladatban felmerülő problémára fogunk választ kapni. ) Tegyük a mondatokat  kijelentő mód, jelen idő, egyes szám 3. személyűvé!

allitmany_5.png

 

 

allitmany_6.png

7. feladat képe

Az előző feladatban megtanultak alapján párban töltéstek ki a kapott táblázatot!

Közösen megbeszéljük és ellenőrizzük az interaktív táblánál.

allitmany_7.png

8. feladat képe

allitmany_8.png

 

 

 

 

Szófelhők

A feladatot a történelemtanításhoz kapcsolva végeztem, két szófelhőt készítettem két különböző céllal és témakörben.

Az első Szent István királyunk törvényeiből idéz két részletet, a szófelhő a szemléltetéshez és a forrás feldolgozásához nyújt segítséget. A diákoknak a megjelenített szavakat megfigyelve választ kell adniuk a törvényekkel kapcsolatos kérdésekre (pl. Hogyan jelentek meg a büntetés eszközei, fokozatai a törvényekben? Keress erre utaló kifejezéseket a felhőn!).

 

copy_of_cloud_4_1.png

A második felhő a török által elfoglalt várak történetéhez kapcsolódik. A szavak segítségével összefoglalhatjuk az eddig elsajátított ismereteket. Mindenki mondhat egy-egy gondolatot az elfoglalt várak és a várvédő háborúkkal kapcsolatos szavak alapján. Alkalmazható további hasonló feladattípusoknál, de el tudom képzelni egy rövid esszé megírásához segítségként is.

cloud_5_1.png

Címkék: szófelhő

Online teszt

Online feladatsoromat a dualizmus témakörének összefoglalásához készítettem, akár otthoni, akár órai kereteken belül történő gyakorláshoz, tudásfelméréshez. A történelemtanítás során jól alkalmazható ez a technika, mert a változatos feladattípusok segítségével több ismeretfajtára tudunk rákérdezni (fogalmak, évszámok, személyek stb.). Önellenőrzéshez, tudásfelméréshez otthoni használatra, házi feladatként is alkalmazható, de a témazáró dolgozat során történő ismeretellenőrzés követelményeinek is tökéletesen megfelel.

Tesztkérdéseim közül a legjobban alkalmazhatónak az évszám-esemény párosítást és a szövegkiegészítést tartom:

mep.png

 

mep2.png

Címkék: teszt

Időszalag

Online időszalagomat Széchenyi István életének főbb eseményeiről készítettem. Történelemtanításhoz rendkívül hasznos ez a módszer, mert átláthatóvá, megjeleníthetővé teszi az események sorozatát. A diákok vizualitására építve  az időszalagon való ábrázolás hatékonyan bemutathat egy-egy élettörténetet, történelmi eseményt, háborút. Az időszalag elkészítéséhez a timetoast.com-ot használtam;  ezt a tutorial video megtekintése után könnyen tudtam használni.

 

Digitális tananyag

Az interaktív tábla szoftverével készített digitális tananyagom az igenevek témakörének bevezetésével és gyakorlásával kapcsolatos.

smart0.png

Az első oldal hivatkozásai egy igenevekkel kapcsolatos tananyag- és videógyűjteményhez, valamint egy igenevek gyakorlásához és otthoni ismétléséhez hasznos videóhoz vezetnek. 

 

smart1.png

smart3.png

smart4.png

 

smart5.png

 

Az első feladatban a kiemelt szavak szófaját kell megállapítani, majd a megfelelő helyre húzni a piros színnel jelölt megfejtéseket. Az eredményt a következő dián tudják ellenőrizni a diákok.

smart6.png

smart7.png

 

A következő feladat szövegrészletében az igeneveket kell megtalálni. Az utána következő oldaln ellenőrizhetik a talált szavakat, további feladatként  pedig csoportosíthatják a táblázat megfelelő részeibe.

smart8.png

smart9.png

A Lesson Activity Toolkit egyszerű sablonja segítségével az igenevek alkotása és a szógyarapítás gyakorolható, ellenőrizhető.

smart10.png

 

A szoftver használatát rendkívül praktikus dolognak tartom; a kellő rutin birtokában könnyűszerrel izgalmasabbá tehetünk vele bármilyen tanórát. A fentebb bemutatott feladatok a rutin hiánya miatt az egyszerűbb kategóriába tartoznak, nyilvánvalóan ennél sokkal kreatívabb ötletek és feladatok megvalósítására is kiváló terepet nyújt a SMART. Úgy gondolom, több tapasztalattal gördülékenyebben és hatékonyabban tudom majd felhasználni a tanókra való felkészüléshez.

 

https://drive.google.com/file/d/0BywdecEI0OFyX0ViN3BTVk5zMFU/view?usp=sharing

Digitális tananyagelemek az interneten

Az ókori görög világ tanításához

Választott témaköröm az ókori görög világ tanításához kapcsolódó digitális tananyagelemek és segédletek. Az itt felsorolt elemek általános iskola 5. és gimnázium 9. évfolyamának tananyagához egyaránt kapcsolhatók.

A videotanar.hu oldalon fellelhető anyagok általános iskola 5-8. osztályának munkájához nyújthatnak segítséget. Az általam választott videó önképzésre, ismétlésre alkalmazható, segíti az órán elhangzott ismeretek elmélyítését a görög istenek és hősök témakörében.

http://videotanar.hu/tortenelem/az-okori-gorog-es-a-romai-vilag/az-okori-gorogok-istenek-hosok/

A következő kép a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó honlapjáról regisztráció után elérhető segédanyagok közül való. Célja a görög gyarmatosítás folyamatának bemutatása és átláthatóságának biztosítása, tanulói értelmezés segítése. Akár számonkérés, gyakorlás során is használható szemléltetésként, a gyarmatosítás leírásához.


http://www.ntk.hu/multimedia/tortenelem_I_CD/tartalom/kep/1_5/04.jpg

A görög istenek családjának áttekintéséhez és Athén fegyverkezési terveinek megértéséhez nyújthatnak segítséget a szintén ebből a forrásból szerzett ábrák.


http://www.ntk.hu/multimedia/tortenelem_I_CD/tartalom/kep/1_6/04.jpg

http://www.ntk.hu/multimedia/tortenelem_I_CD/tartalom/kep/1_5/05.jpg

 

Ezek az oktatóprogramok rejtvény/teszt formájában ellenőrzik a diákok tudását az ókori görögökre vonatkozó ismereteik tekintetében.

http://altsuli.hu/tort/okor/keretokeur.html

http://www.tabdi.hu/suli/tabdisuli.php?id=rejtv

Ezen az oldalon további, ehhez hasonló feladattípusok talalhatóak gyakorlás, összegzés céljából: http://www.gyakorolj.hu/oktato/otodiktortenelem.php

A sulinet tudásbázis oldalán  az összefoglaláshoz használatos szimulációk közül választottam ki az alábbit:

http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/tarsadalomtudomanyok/tortenelem/az-oskor-es-az-okor-vilaga/szimulaciok-az-okori-gorog-kultura-osszefoglalasahoz/az-okori-gorogorszag

 

Reflexió:

A digitális segédanyagok után folytatott keresés sok új, a tanítás során felhasználható lehetőséget mutatott, amelyek alkalmazásáról eddig nem feltétlenül gondolkodtam. Az interneten megtalálható ábrák, játékok és videók az általam bemutatottakon kívül még igen nagy számban és változatban állnak rendelkezésre, pedagógusként fontos ezek ismerete és nyomon követése. A bejegyzésemben közölt anyagok mellett IKT és web 2.0 témakörben keresgélve a következő további hasznos oldalakat találtam:

http://socrative.com/  tanár szoba létrehozásával különböző feladatok készítése a csoportnak

https://tagul.com/     szófelhő-készítő  kulcsfogalmak kiemeléséhez, ismétlő/gyakorló feladatokhoz

http://issuu.com/       történelmi (és számos más) témájú cikkek lelőhelye, publikálásra lehetőség,  pl.  kutatómunkához

http://www.fotor.com/    montázskészítő tanárok/diákok számára, közös munkához

http://learningapps.org/    játékkészítés, feladatkészítés az órákra

http://photopeach.com/   zenével/hanggal kísért slideshow-k, kvízkérdések

süti beállítások módosítása
Mobil