IKT alapú óra terve

 

ÓRATERV

 

https://drive.google.com/file/d/0BywdecEI0OFyNHVPelNKZ2tER0k/view?usp=sharing

 

A műveltségi terület/kompetenciaterület neve: magyar nyelv és irodalom         

Az óra címe: A névszói-igei állítmány  (Az összetett állítmány)  

Iskolatípus: általános iskola

Az évfolyam: 7. osztály

Létszám: 25 fő

SNI tanulók száma:0

HHH tanulók száma:0 

Foglalkozás időtartama: 45 perc

Az óra célja és feladata:

Az állítmányfajta felfedeztető megismerése és feladatmegoldásra épülő ismeretelsajátítás. A már megismert igei állítmány felidézése után a névszói állítmányból kiindulva a névszói-igei állítmány felismerése. A névszói és névszói-igei állítmány megkülönböztetése a transzformáció bemutatásával és gyakorlásával.

 

Az óra didaktikai feladata: : ismeretbővítés, gyakorlás

Szükséges taneszközök: digitális tábla

Általános oktatási, képzési, nevelési célok:

Milyen oktatási célok elérésére törekszik majd az órán? Mi a célja a tanórával?

Az állítmányfajta felfedeztető megismerése és feladatmegoldásra épülő ismeretelsajátítás. A már megismert igei állítmány felidézése után a névszói állítmányból kiindulva a névszói-igei állítmány felismerése. A névszói és névszói-igei állítmány megkülönböztetése a transzformáció bemutatásával és gyakorlásával.

Milyen képzési feladatok elérésére törekszik (minimum, optimum) a tanóra végére?

Minimum: Az állítmányfajta megismerése és a hozzá kapcsolódó gyakorlófeladatok megoldása.

Optimum: A transzformáció önálló használata.

Milyen nevelői hatásrendszerek működhetnek a témakör tanítása során?

Anyanyelvi nevelés a funkcionalitás és a produktivitás elve mentén.

Bemeneti feltételek, ismeretek:

Milyen előzetes ismeretek (pl. fogalmak, ismeretek, készségek, képességek) szükségesek a tanulók részéről a témakör eredményes elsajátításához?

Eddig tanult ismeretek az állítmányról, alanyról és az állítmány eddig megtanult fajtáinak felismerése, megkülönböztetése.

Fejlesztendő kompetenciák:

Milyen kompetenciák fejlesztését célozza meg a foglalkozás?

Anyanyelvi kommunikáció, digitális kompetencia

Motiváció, a figyelemfelkeltés és - fenntartás eszközei:

Milyen lehetőségei vannak a tanulók érdeklődésének felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására?

-interakív táblát igénlő feladatok közös megoldása

-csoportmunka

-játékos gyakorlatok

Ismeretek alkalmazása:

Milyen feladatokkal biztosítja az ismeretek gyakorlati alkalmazását?

- rendszerbe foglalás, csoportosítás

-állítmányfajták felismerése szövegben

- játékos gyakorlatok

IKT integráció:

Milyen módon segíti elő az adott foglalkozás a tanulók IKT műveltségének fejlesztését?

Digitális kép feldolgozása, értelmezése a megadott szempontok alapján. Digitális szöveg olvasása.

Milyen módon teremt lehetőséget az adott foglalkozás a tanulók IKT-s ismereteinek alkalmazására?

Internetes oldal használata (szófelhő,fürtábra létrehozására)

Milyen módon használja ki az IKT eszközök szemléltető erejét?

A legtöbb feladathoz felhasznált, szemléltetésre, feladatmegoldásra egyaránt.

Differenciálás eszközei:

Milyen tanulói sajátosságokat fog figyelembe venni a differenciálásnál?

Elsajátított előzetes ismeretek mennyisége, munkatempó, érdeklődés.

Milyen lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók és a gyengén teljesítők egyéni fejlesztésének?

Tanári magyarázat, segédlet készítése, plusz feladat.

Műveltségterületi integráció:

Más tantárgyak tartalmával milyen kapcsolatban áll tanóra tartalma?

Alapozó szerepe van az idegen nyelvek nyelvtanoktatásában.

Tanulási folyamat biztosítása:

Milyen előkészítő munkát igényelnek az órán felhasznált digitális eszközök?

-digitális tábla üzemeltetése (kalibrálás stb.)

Milyen várható nehézségekre kell felkészülni (tanulók, tanulásszervezés, taneszközök, egyebek)?

-digitális tábla/számítógép meghibásodása

Kapcsolódás későbbi foglalkozáshoz:

Milyen témakörök, tananyagok jelenthetik az adott foglalkozás folytatását?

Mondattan, mondatelemzés, további mondatrészek megismerése.

Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom… stb.):

 

 

 

1. feladat képe

Elevenítsük fel, milyen szófajai lehetnek az állítmánynak, majd készítsünk róla gondolattérképet!

allitmany_1.png

 

 


2. feladat képe

Keressétek meg és húzzátok alá a tanult jelöléssel a mondatok állítmányát és alanyát!

allitmany.png

 

3.feladat képe

allitmany_2.png

 

4.feladat képe

Elemezzétek az alábbi mondatokat, határozzátok meg az álljtmány szófaját! Emlékeztek még az almafára? Újabb gyümölccsel bővül...

allitmany_3.png

5. feladat képe

Állapítsátok meg az előbbiekben elemzett névszói állítmányok módját, idejét, számát!

allitmany_4.png

 

6.feladat képe

Alakítsuk át közösen az interaktív táblánál a mondatokat !

(Az előző feladatban felmerülő problémára fogunk választ kapni. ) Tegyük a mondatokat  kijelentő mód, jelen idő, egyes szám 3. személyűvé!

allitmany_5.png

 

 

allitmany_6.png

7. feladat képe

Az előző feladatban megtanultak alapján párban töltéstek ki a kapott táblázatot!

Közösen megbeszéljük és ellenőrizzük az interaktív táblánál.

allitmany_7.png

8. feladat képe

allitmany_8.png